Rakan Alam Maya

May 20, 2010

TERKILAN SESANGAT....

Salam ceria semua.
 Haku tak tahu kenapa hati aku begitu teruja nak menulis tentang sebuah syarikat courier. Tujuan haku bukanlah untuk memburukkan syarikat courier ini, tapi sekadar untuk berkongsikan masalah yang haku hadapi. Sebelum ini haku gunakan syarikat courier (CTL) nama ringkasnya, selalu sahaja ada masalah daripada pekerja, tak ambik bungkusan pada hari yang sepatutnya ambil dan penghantarannya juga lambat. Setelah berbincang dengan Mr. Hubby kami bersetuju untuk mendaftar dangan syarikat courier lain iaitu (NW) nama ringkasnya.
 Ceritanya begini pada pagi isnin lepas haku telah menelefon syarikat courier untuk mengambil bungkusan yang nak dihantar pada customer, oklah haku tunggu sampai petang baru ada orang ambik bungkusanku itu. Sepatutnya bungkusan itu sampai ketangan customer pada hari selasa tetapi haku sangat2 kecewa dah hari rabu pun customer haku masih tak dapat lagi bungkusan itu. Tanpa berlengah haku pun telefon syarikat courier terbabit untuk bertanyakan apa masalahnya yang bungkusan haku tak sampai2 lagi.
 Setelah berdialog dengan customer servis syarikat terbabit mereka menyatakan bungkusan haku tu sepatutnya memang sampai pada customer pada hari selasa tetapi orang yang bekerja dibahagian penghantaran tu tak hantar bungkusan  itu, katanya tak tahu tempat.
Setahu haku, dah cukup lengkap alamat yang haku berikan berserta dengan contact person dan no tel sekali, tetapi mengapa tak nak hubungi pihak kami menyatakan tak tahu tempat, mengapa perlu berdiam diri.
 Pada hari khamis haku hubungi customer untuk bertanyakan bungkusan dah dapat ke belum, sekali lagi haku terkejut, katanya bungkusan belum dapat. Tanpa lengah haku hubungi syarikat courier terbabit untuk dapatkan penjelasan mengapa bungkusan haku masih belum dihantar. Jawapan yang sama haku terima budak yang hantar tak tahu tempat...haku sangat kecewa dengan alasan yang diberikan. 
 Haku jelaskan kepada CS syarikat terbabit bahawa haku menjalankan perniagaan melalui online, customer perlu dijaga kalau kita tersilap atau lambat membuat penghantaran customer hilang kepercayaan kepada kita ( tetapi kalau courier lambat menyampaikan bungkusan, perniagaan kita akan terjejas (sekiranya customer membuat complaint dan hantar email kepada beribu orang ianya cepat merebak seperti virus). Haku sangat kesal dangan apa yang berlaku dan CS syarikat terbabit berjanji perkara sebegini tak akan berulang lagi.
 Moral dari cerita ini ialah sekiranya kita telah diberi kepercayaan untuk menjalankan tanggungjawab yang diberikan mestilah kita laksanakan dengan sebaik yang mungkin, jangan buat sambil lewa kerana ini melibatkan beberapa pihak, bukan sahaja pihak haku yang kecewa tetapi juga pihak customer. Mungkin haku boleh memahami situasi begini tetapi adakah pihak ketiga boleh memahami dan menerimanya....fikirkanlah....



No comments: