Rakan Alam Maya

July 27, 2010

Sup Telur dan Sambal Tumbuk

Salam hari selasa buat kawan2. Semoga hari ini ceria2 hendaknya. Dah beberapa hari nih komputer saya buat hal lagi, nasib baiklah Mr hubby ada masa nak tolong tengok2kan. Itu pun sebab dia tak ada komputer customer, kalo tak lamalah saya menunggu giliran. Tima kasih yea abang...sayang abang......
Lagi beberapa minggu saja dah nak masuk bulan Ramadan. Kawan2 dah ganti puasa...yang bercakap nih dah ganti ke? (insyaallah sudah...) Hari nie masakan saya ringkas aje, kalo nak cuba silakan, tak paksa kalo tak nak saya tak kisah.....ini resepi biasa-biasa aje, lauk kegemaran anak2 saya. Jom kita tengok.
Sup Telur
Sup Telur
Bahan2:-
6 biji telur ayam (basuh bersih)
*3 ulas bawang merah
*1 ulas bawang putih
*1/2 inci halia
*Segengam ikan bilis
*1/2 sudu jintan kasar
*1/2 sudu jintan halus
3 tangkai daun sup (dihiris)
1/2 biji lobak merah (potong dadu)
2 cawan air
sedikit soon
minyak
garam dan perasa secukup rasa
Cara2:-
1. Kisar bahan bertanda *. dan tumis hingga agak garing.(Saya gunakan ikan bilis untuk menggantikan kiub pati ikan bilis)
2. Masukkan air dan diikuti dengan lobak. Setelah mendidih perlahankan api dan masukkan telur sebiji demi sebiji. Bila telur separuh masak masukkan soon dan daun sup. Didihkan sebentar dan matikan api. Siap untuk dihidang.
Sambal Tumbuk
Sambal Tumbuk
Bahan:-
19 tangkai cili padi
1 ulas bawang besar
1 ulas bawang putih
1 sudu makan belacan
segengam ikan bilis
sedikit garam, perasa dan gula secukupnya.
Cara2:
1. Goreng belacan dan ketepikan. Goreng pula ikan bilis, bawang, bawang putih dan cili padi. Masak, angkat.
2. Masukkan kesemua sekali bahan gorengan tadi kedalam lesung diikuti garam,perasa dan gula. Tumbuk sampai lumat. Sedia untuk dihidang. (Makan bersama ulam-ulaman spt pegaga, kacang botor, daun tenggek burung dsb).

No comments: