Rakan Alam Maya

August 21, 2010

Dodol Rempah

Salam Sabtu semua. Bulan pose nih rasa malas sangat nak masuk n3 ntah kenapa tak tua la cik...walau apapon semalam saya tak keja dan sempatlah juga saya mengacau dodol rempah. Resepi asal saya tukil dari rsepi Pak Ali tapi saya dah toko tambah sket untuk memenuhi selera tekak saya nih. Jom kita tengok resepi nih....dodol nih saya buat awal untuk makan2 bukan tuk raya nanti dah dekat2 nak raya saya kacau lagi untuk para tetamu yg hadir...insyaallah....
Bahan2:-
500g tepung pulut
1kg pati santan (kalau kelapa parut guna 4 biji + 4 cawan air = kurang lebih 1200ml santan)
1 sdm serbuk kulit kayu manis (saya tambah sendrik)
3 cawan gula merah* (saya guna gula melaka aje)
2 cawan gula pasir*
3 cawan air*
3 helai daun pandan*
(masak bahan bertanda * hingga hancur - sejukkan) 


Cara2-
1. Tapis air gula dalam tepung. Kacau dengan pemukul telur supaya tak berketul-ketul.
2. Campurkan santan, serbuk kayu manis dan kacau sebati.
3. Masukkan dalam kuali & kacau atas api yang sangat kecil.Sebelum adunan menjadi pekat perlu dikacau selalu, supaya tidak bergentel2. Bila dah mula pekat kacau sekali sekala supaya tak hangus. Tapi jangan ditinggalkan.
4. Kacau sehingga nampak berminyak dan tak lekat ditangan bila dicuit dengan jari.
5. Masa mengacau lebih kurang 4-5 jam supaya dodol tahan lama. Tapi saya masak 3 jam aje sbb tak sampai seminggu pasti abis....hee.hee.heee
(Saya guna kuali tak melekat senang dan sangat mudah untuk mengacau adunan).

No comments: