Rakan Alam Maya

August 5, 2010

Sizzling Yee Mee

Salam khamis semua.
N3 kali nih saya nak tepek resepi kegemaran keluarga. Selalunya saya membeli aje tak pernah membuatnya tapi kali nih saya nak cuba membuatnya sendiri dan hasil daripada saya mengoggle dari dapur ke dapur maka terjumpalah saya resepi nih dirumah Farra Dhelina dan diweb ini. Dah minta izin pun ngan dia, tima kasih Farra & mintak dihalalkan ye resepinya. 
Saya bercadang nak buat sebelum puasa, yelah lagi dua tiga hari lagi nak masuk bulan ramadan. Biasanya saya buat Yee Mee Sup, tapi kali nih nak tukar selera pulak, saya nak goreng dan ikut resepi nih....
Sizzling Yee Mee
Bahan2:-
  • 5 ulas bawang putih di racik halus
  • 1/2 inci halia (hiris nipis) 
  • 3 tangkai cili kering (potong 3) 
  • 3 pokok sayur sawi (dipotong)
  • 1 biji carrot (potong ikut citarasa)
  • 1 keping dada ayam (potong ikut citarasa)
  • 6 ekor udang
  • 3 ekor sotong (potong ikut citarasa)
  • 5 biji cendawan shitake (cendawan kering) - rendam sehingga agak lembut dan potong 4. 
  • serbuk lada hitam (saya tambah)
  • 3 sudu besar kicap kipas udang (manis)
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar kicap pekat
  • 1 sudu besar tepung jagung (dibancuh dengan sedikit air)
  • 2-3 sanggul yee mee 
  • garam secukup rasa dan sedikit minyak untuk menumis.
Bahan2 Perap :

  • Ayam/udang/sotong di perapkan sebentar bersama kicap kipas udang,sos tiram & kicap pekat dan serbuk lada hitam. Biarkan seketika.
Cara2nya :
  1. Tumiskan bawang putih, cili kering & halia sehingga naik bau.
  2. Masukkan bahan yang diperap tadi, kacau dan masak sampai empuk sikit.
  3. Diikuti dengan sayur-sayuran.
  4. Masukkan cendawan yang telah direndam tadi.
  5. Masukkan 2 cawan air panas,(cepat menggelegak) hehe.
  6. Bila dah menggelegak masukkan tepung jagung untuk memekatkan kuah
  7. Sementara biarkan kuah masak, panaskan kuali lain tanpa minyak.
  8. Sangai kanyee mee agak2 dia nampak kering skit.
  9. Kemudian masukkanlah kuah yang tadi tu ke dalam kuali yang ada ada yee mee tuh.
  10. Siap dan boleh hidang bersama cili jeruk.

4 comments:

Raihanna said...

huwaaaaaaaaaaaa..
sodap nie.....
rindu nye nak makan.....
rai dah bookmark...
yummy2

Farra Dhelina said...

mmg sedap kan yee mee ni..fav all the time..nak2 lagi ada cili jeruk..haiiiiiii..lapaaaa ;-)

Rosidah(Shidachu) said...

memang sedap rai...dulu kalo nak makan akak beli aje tapi skrang dah boleh buat sendiri.

Rosidah(Shidachu) said...

yea la Farra sedap banget.