Rakan Alam Maya

November 15, 2009

Pie Epal dan Cranberries

sumber: Mat Gebu
Bahan Pastri:
200g tepung halus (atau tepung gandum)
80gm mentega @ margerine
1/2 camca teh esen vanilla
50ml air ais (kurang lebih)

Bahan Inti:
2 biji epal merah @ hijau
1/4 cawan dried cranberries (boleh ganti dgn kismis
1 1/2 camca besar gula perang
1 camca besar mentega
1/2 camca teh serbuk kulit kayu manis (optional)
3/4 camca besar tepung jagung
1 kuning telur utk disapu atas pie.

Cara membuatnya:
Untuk Pastri
1. Masukkan tepung dalam satu bekas. Campurkan mentega dan esen vanilla, gaul dengan hujung jari sehingga adunan menjadi seakan2 serbuk roti. Tambah air sedikit dan gaul rata hingga menjadi doh yang tidak melekat dimangkuk adunan. Balut doh dengan plastik dan sejukkan 45 minit hingga 1 jam. Tak usah bimbang jika air tak habis digunakan.

Untuk Inti
1.Panaskan mentega dalam periuk, masukkan epal, serbuk kulit kayu manis dan gula perang, kacau rata dan masak dengan api perlahan hingga epal lembut. Tambah cranberries (atau kismis), kacau rata.Masukkan tepung jagung, gaul rata dan masak hingga inti pekat. Matikan api dan alih kedalam bekas, biar inti sejuk.

Untuk Pie Epal & Cranberries:
Keluarkan doh, canai doh antara 2 keping plastik setebal 3-4mm. Alihkan kedalam tin tart berdiameter 6" yang dasarnya boleh ditanggalkan. Kemaskan doh dan potong lebihnya. Isi inti (kesemuanya sekali) dan ketepikan. Canai baki doh sehingga boleh menutupi permukaan inti. Tutup inti tadi dan potong lebihnya. Kemaskan, cucuk permukaan doh dengan  garfu. Hias dengan lebihan doh mengikut kreativiti masing2. Sapu kuning telur dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 200C, selama 40-45 minit.
Sejukkan sebelum dipotong.